13 principii de mancat echilibrat care n-au treaba cu dietele

Zilele trecute cineva m-a intrebat intr-o doara daca nu vreau sa mergem sa mancam la KFC.  Mvai, atat am sarit in sus ca m-am gandit vreo 2 zile dupa, de ce am spus Nu cu atata convingere (rareori spun nu cu atata convingere)  J. Replica mea pe moment a fost : “vai de mine, la KFC? Dar eu am niste principii”. Pentru ca sunt intr-o perioada in care imi analizez atent reactiile (mai ales de respingere)  m-am gandit care sunt principiile mele alimentare dupa care functionez zi de zi. Poate va gasiti inspiratia in punctele de mai jos:

  1. Imi incep ziua cu un mic dejun ceva mai permisiv. Asta inseamna ca mananc ceea ce imi e pofta: oua/branza/iaurt cu seminte/pateu cu rosii/mai rar somon si muschiulet crud-uscat. Nu-mi propun de seara ce sa mananc a doua zi, ce poftesc aia mananc;
  2. Imi incep ziua obligatoriu cu cateva cubulete de ciocolata. Neagra, de calitate (cat de cat). Sa poti sa mananci acest deliciu iti ia clar orice idee ca ai tine dieta sau ca ai ceva restrictii. Ce mod de a incepe ziua mai bun decat facand si mancand ceea ce-ti place?. Zero frustrare- zero nervi- zero pofte;
  3. La aproximativ 3 ore dupa micul dejun mananc o portie de fructe proaspete de sezon. Astea tin cu usurinta loc de dulce in ziua respectiva (cel putin in ¾ din zile);
  4. Nu iau pranzul mai tarziu de ora 13-14 si evit sa-l iau cand mi se face foame rau de tot. Pentru ca atunci cu siguranta o sa mananc mult si o sa ma satur cu greu;
  5. Am renuntat la garnituri de genul orez/paste/coucous/quinoa/cartof. Tin lucrurile simple: carne slaba sau peste sau ½ palma de branza si salate sau legume gatite (mai rar acum vara);
  6. Cand imi fac cumparaturile nu cumpar niciodata urmatoarele: branza topita; cascaval; carne cu grasime vizibila; lasagna si alte chestii de pus la cuptorul cu microunde; paine alba; produse de patiserie indiferent de cat de calitative sunt sau nu; biscuiti/napolitane/covrigei si alte dracii- cumpar numai ciocolata si atat si mai mananc dulciuri in casa facute de mama atunci cand merg acasa; icre; produse din soia (exceptie tofu atunci cand tin post); lapte vegetal; produse fainoase de tot soiul; unt cumpar foarte rar si numai cuburi mici de 10gr;
  7. Merg la cumparaturi numai cu lista facuta de acasa de pe care nu lipsesc: oua; iaurturi de toate neamurile – imi place sa schimb marcile si texturile de la o saptamana la alta. Procentul de grasime este mereu intre 1.5- 5%; paine de secara de tip Wasa; cottage cheese; telemea de capra/oaie/bivolita ; ton sau sardine; macrou sau pastrav proaspat; carne slaba de pui/curcan/muschi porc in functie de ce am pofta; cateodata lapte dulce (3.5 %-3.8% grasime); ciocolata neagra min 75%; legume proaspete pentru dimineata sau salate; fructe proaspete de sezon sau de padure congelate in afara sezonului; lamai/masline/capere; mix seminte; tarate psyllium;
  8. Nu tin cont de nici o regula de combinare a alimentelor (n-am gasit inca un tratat serios de nutritie care sa ma convinga ca aceste regli au vreun fundament stiintific). Nu cred in acest concept si imi combin alimentele in farfurie dupa gust si cum simt nevoia in acel moment. Asta ma face sa scot gust maxim dintr-o banala mancare; sa simt ca am libertate; sa-mi folosesc imaginatia si ma relaxeaza teribil;
  9. Mananc majoritatea alimentelor, aprox 75% pana in ora 14-15. Cina este mai redusa caloric decat micul dejun. E normal nu?…cine are nevoie de energie in somn?;
  10. Nu iau nici un supliment alimentar (analizele de sange nu mi-au indicat vreun dificit) ; nu folosesc shakeuri/batoane si nici nu fortez organismul cu doze mari de nutrienti sub forma de pastile/concentrate/pudre. Cred c a alimentatia, miscarea si gandurile bune sunt indeajuns ca sa fie fericit;
  11. Singurele lichide pe care le consum sunt apa plata (spre 3l pe zi); 2 cani cafea all black medium roasted; ghimbirata facuta in casa –ghimbir ras + lamaie+ putina miere- foarte rar; 1 cana de lapte dulce seara, din cand in cand cand simt nevoia (4-5 ori pe luna);
  12. Trag de mine la fiecare masa sa las in farfurie si sa ma satur cu portii mai mici. Imi iese greu pentru ca imi place sa mananc si pentru ca mi-am ales meseria asta din dragoste de mancare si de oameni care mananca J;
  13. Mi-am depasit episoadele de mancat compulsiv de acum ani buni schimbandu-mi mediul de lucru; facand ceea ce imi place ca mijloc de a castiga bani si lasand in urma relatiile de neiubire. Sunt sigura ca acum mananc mai putin si mai sanatos decat atunci pentru ca ma iubesc si ma respect mult mai mult. Nu vei simtii dragostea celor din jur niciodata daca nu inveti mai intai sa te iubesti pe tine insuti;

Multe mai sunt de zis si facut. Le luam pas cu pas dar va rog trageti de voi sa va descurcati mai bine de la zi la zi. Sunt aici la fileu si stiu ca si voi si pentru asta va multumesc zi de zi.

Roma n-a fost construita intr-o zi dar cineva a avut curajul sa demareze procesul. Tu ce astepti?

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s