Cum recunoastem alimentele calorice? – Mic indrumar de supravietuit in jungla supermarketului

M-am gandit ca in aceasta dimineata sa demontez cateva mituri care probabil troneaza in domeniul caloriilor si al mancarii in general. Daca tot auzim ca nasoalele astea de calorii se transforma in grasime adica in tipat de haine, imbatranit si neiubire in general, cred ca ar trebui sa fim mai atenti cu ele ca macar sa invatam sa le fentam cu arta.

Caloriile nu sunt fete chiar atat de rele, ele pur si simplu exprima energia de care beneficiaza organismul in urma consumului. Ca noi nu consumam aceasta energie este altceva.
Chiar daca eu sunt de parere ca pe orice ingredient pe care il punem in cosul de cumparaturi trebuie sa ne uitam cu atentie pe eticheta (pentru ca o sa-ti hraneasca celulele) se pare ca nu ne vine gestul asta reflex dar na, nu toata lumea trebuie sa fie indragostita de etichete ca mine si sa mearga in supermarketuri ca la Luvru.

Dar haideti sa vedem ce inseamna caloric pe grupe de alimente:

  1. Carne si produse derivate. Caloric inseamna grasime, fie ca e nativ pe bucata de carne respectiva fie ca a fost adaugata in procesul de fabricare. De exemplu, diferenta intre salamul de sibiu (care are multa grasime adaugata ) si o bucata de mushi slab fara grasime vizibila este de aproximativ 3 ori adica de la 100 si ceva de calorii pana spre 400. Deci aici orice grasime vizibila cu ochiul liber inseamna calorii multe. Alegeti bucatile de carne slaba si indepartati pielita de pe carnea pasarilor. Daca ne gandim la sanatate exista totusi o diferenta intre grasimea rumegatoarelor si cea a pasarilor. Consumati cu precadere carne de pasare si mai putina vita/oaie. Putin inseamna 1 data pe saptamana in limita a aproximativ 150gr/portie;
  2. Lactate. Desi cand zicem grasime ne gandim in primul rand la jumari, trebuie sa va dezamagesc si sa va spun ca lactatele sunt principalele furnizoare de grasimi si de calorii in dieta. Si nu ma refer aici la banalul iaurt ci la branzeturi. Desi din pacate cu totii ne ferim de unt pentru ca stim ca e gras dar nu si de branzeturile cremoase ce au cam tot atatea calorii. Partea buna la unt este ca totusi nu putem manca prea mult , pe cand la branzeturi sky is the limit. As avea aici de facut o atentionare persoanelor care s-au lasat de mancat carne si au imbratisat (prea strans) sectorul lactatelor. Grasimea din lactate este la fel de “sanatoasa” precum cea din carne, deloc adica. Recomandarea mea la iaurturi ar fi de procent de grasime maxim 5% si la branzeturi 20-25%. Daca mancati smantana si branza de burduf nu mai vorbesc cu voi :D..
  3. Produse de panificatie. Aici pe langa adaosul de uleiuri, seminte/nuci sau zahar, caloriile mai vin o data cu supra rafinarea cerealelor care devin calorii tot mai goale pe masura ce sunt golite de orice fibre sau vitamine ce continea la origine cereala din care provin. Astfel ca un pachet de biscuiti ce contine pe langa grau si ulei si zahar o sa fie mai caloric decat o paine care contine numai grau, apa si sare. Pe masura ce la paine sunt adaugate seminte (sursa de grasime), aceasta isi creste continutul caloric; maslinele sunt iarasi o sursa de calorii in plus. Tot aici pe masura ce un produs are un continut de apa mai redus, caloriile se concentreaza. Astfel incat variantele de crackersI (continut redus de apa) contin undeva la 300kcal la 100gr iar painea simpla undeva spre 200kcal..intelegeti voi algoritmul, sper ca nu v-am pierdut pe parcurs. Oricum daca retineti de aici ca mai bine mancati un colt de paine decat o merdenea, eu sunt multumita;
  4. Oua. Oul este o minune de aliment. Nu va bateti joc de el prajindu-l in ulei sau facandu-l parte din omlete monstruoase cu tot felul de cascavaluri, sunci si alte minuni. Este bun asa cum l-a facut mama gaina cu putina sare, piper si condimente eventual. Aduceti-va aminte cum va servea bunica oul si lasati hipstereala cu pancetta, avocado, masline, gruyere si alte fineturi. (Mi-am luat ceva unfriend-uri acum dar tin prea mult la autenticitatea mea ca sa plang pana diseara din acest motiv);
  5. Uleiuri. Toate sunt ultracalorice, folositi-le ca si cum v-ati da cu un parfum Lancome, cu fruntea sus si cu mandrie adica. Virginitatea uleiurilor n-are treaba cu continutul caloric ci cu mandria unei surse mai sanatoase; Nu va lasati imbatati de eticheta, uitati-va repejor la continut caloric pe 100ml si vedeti ca scrie 800kcal, oftati usor ca viata de gurmand e grea si puneti sticla la loc langa familia ei de pe raft;
  6. In principiu cam orice inseamna peste 200kcal/100gr inseamna mancat cu grija dar sunt prea multe nuante de precizat in aceasta declaratie a mea ca sa o retineti rupta din context. Am vrut insa sa retineti benchmark-ul asta.

Sper ca v-am ajutat sa mai intelegeti cate ceva despre mancat. Astept comentariile voastre aici pentru orice situatie punctuala. Nu-mi plac monologurile si in dimineata asta racoroasa cu atat mai putin :(.

Va imbratisez si va multumesc mult pentru distribuiri si sustinere!

Eu pe 14 Octombrie alerg la Maratonul Bucurestiului alaturi de o echipa numeroasa de oameni frumosi pentru a sustine activitatea Asociatiei ATCA ce sprijina copiii cu autism. Ii putem sustine impreuna aici: http://atca.galantom.ro/fundraising-pages/view?id=6770.
ATCA 💙 #atcasuperteam

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s