Ce punem in cosul de cumparaturi sa fie bine ca sa nu fie rau?

Pe principiul “ce aduci in casa, aia iubesti tot asa si “ce bagi in frigider si mai ales in dulapul de langa, aia mananci”. Pentru ca la 11 noaptea cand te vor apuca frigurile poftelor nu o sa cobori pan’ la Mega ci o sa deschizi usa la bucatarie, brusc devenita bucata rupa din inima ta si pe ce o sa-ti cada ochisorii prima data aia o sa bagi in gura. De asta va zic mereu ca dusmanii trebuie tinuti undeva ascunsi de privirea noastra sensibila si inima noastra mare. Ochii care nu se vad se uita, indiferent cat de frumosi sunt, mi-a zis mie o data un baiat cand faceam nazuri, tot asa si tentatiile de a caror existenta nu stii nu iti pot face rau.
 
Acum sa nu credeti ca eu judec oamenii chiar asa superficial (ce sa zic si eu…:D) numai dupa cosul de cumparaturi, desi cand intru in supermarket zici ca sunt un copil la Disney iar cand gasesc coada la casa sunt deja in Rai pentru ca imi place sa fac analogii intre ingredientele din cos si modul in care se comporta individul respectiv. Exista o legatura intre alimentele fast cooking/food din cos si fast livingul si fast loving-ul emanat de individ. A nu se intelege aici ca barbatii perfecti au in acceptiunea mea o punga de faina in cos :D))..
 
Eu una am observat ca imi cumpar in fieacare saptamana mancare dupa aceleasi principii. Ziua mea de cumparaturi e Duminica.
 
1. Carne si peste: aici stim cu totii ca proteina animala de calitate este cea mai scumpa. Deci ma avant catre produsele mai scumpe dar casc si ochii pe eticheta ca sa nu fiu fraierita. Cumpar aproximativ 1.5kg peste si 750gr carne de pasare sau muschi slab de porc sau rar vita sau ficat in functie de ce chef cred ca o sa am in zilele urmatoare sa mananc;
 
2. Oua. Aici cumpar mereu cofrag din ala de 10 oua si dau in jur de 13-15 ron. Aleg variantele de gaini fericite ca-mi place cum suna si mai ales ca imi e dor de gainile grase ale bunicii care scotoceau prin gradina cat era ziua de lunga si care aveau un ou de lemn in cuibar langa care isi asezau mandre tare propria creatie; Le cumpar asadar pentru povestea inchipuita din spate si in speranta ca sunt totusi ceva mai calitative decat celelalte care costa prin jumatate. Recunosc ca mereu ridic capacul si verific ousoarele sa fie de dimensiuni si culori usor diferite. Asa erau si la bunica;
 
3. Lactate. Iaurturi pe primul loc. Astea merg oricand : dimineata, gustare in timpul zilei si cina. Aleg variantele cu 2-5%. Recunosc ca baza sunt pe la 3.5% grasime si cand vreau sa-mi fac de cap aleg 5%. La 10% nu ma duc pentru ca sunt prea calorice si vreau si eu sa mananc o portie mai mare sa simt ca ma satur nu asa de amagire cateva lingurite. Apoi cumpar telemea de capra/oaie/vaca, aleg variante cu mai putina sare ca si asa am tendinta sa pun in restul alimentelor mai multa. 300-400gr/1 persoana/saptamana ar trebui sa fie cam de ajuns. N-as vrea sa vad ca va cumparati branza topita (sarurile de topire folosite sunt foarte nesatoase), smantana (cel putin nu multa, e grasa..ce sa faceti cu ea?), margarina nici in ruptul capului (poate sa ungeti usa la bucatarie daca scartaie). Impatimitii de branza isi pot cumpara un triunghi din ala de 100gr de branza mirositoare din care sa taie finut cate un colt cu grija si temere ca atunci cand pui mana intr-un magazin de parfumuri pe o sticla ce costa cam cat castigi tu in 2 saptamani. Lapte dulce iau mai rar pentru ca ma delectez cu iaurturile dar nu-l ocolesc daca am vreo pofta. Aleg variantele la sticla de sticla si mai grase; Unt iau tot asa foarte rar, cand am pofta;
 
4. Legume. Aici avem doua categorii: legume crude de sezon, Romanesti daca se poate, pentru mic dejun si salate si legume congelate pentru garnitura la masa de pranz sau seara. Dupa cum simtim. Este benefic pentru digestie, mai ales daca avem tendinta de balonare sa mergem pe o combinatie de 50% crud si gatit. Cruditatile si-n culcare si-n sculare nu sunt pentru oricine si pot crea disconfort.
 
5. Fructe . La fel ca la legume mergem dupa fructe de sezon. Mi se pare crunt ca unii oameni inteleg prin consum de fructe sa manance banane din Ianuarie pana in Ianuarie. Sezonalitatea si anumite sarbatori care se tin la noi din mosi stramosi are legatura cu modul in care organismul se adapteaza la schimbarile climatice. Nu degeaba se mananca in anotimpul rece muraturi si alimente fermentate pentru ca au bacterii bune ce ne tin ostasii care asigura imunitatea sanatosi si alerti. Nu degeaba se taie porcul iarna, cum sa mananci sunca la 40grade?. Tot din acest motiv fructele de toamna sunt inchise la culoare, pentru ca au cele mai puternice clase de antioxidanti, bune tot pentru imunitate si raul din noi.
 
6. Paine. Painea e frate cu romanul, stiti asta. Pe vremea bunicii painea se manca atunci cand dintr-o farfurie de mancare trebuia sa saturi mai multi oameni, mai legumeai din mancare, cum se spunea. In zilele noastre cand suntem toti ghiftuiti cu de toate si nu mai stim cum sa ne punem lacat la gura, nu prea ne mai permitem sa mancam paine. Decat asa la micul dejun si poate la alimente la care ai nevoie de un vehicul (salata de vinete, zacusca, icre, humus, guacamole). Alegeti o varianta de paine cu cat mai putine ingrediente pe eticheta (ideal faina, apa, sare, maia, poate ceva ulei si ceva seminte dar nu-I musai). Cand pe eticheta incepe treaba cu di-tri-gliceride si fosfo-mono-esteri ai- identic-cu-spanac mai bine lasati trotilu’ jos si cautati altceva, sigur exista.
 
7. Ceva pentru suflet. Hai ca va era teama ca va las asa pe uscat, este :D?. Ceva pentru suflet la mine inseamna 2 chestii: in 80% din cazuri ciocolata neagra 50-99% in functie de cat sange rece am in momentul respectiv si in restul de 20% ceva de rontait (Biscuiti Hiper Ambrozia/Leibniz cu faina integrala/McVities digestivi simpli/variantele de biscuiti pentru copii de la Organix). La ciocolata daca primul ingredient de pe eticheta este zaharul, il las jos. Daca e cicolata trebuie sa inceapa cu masa de cacao nu cu altceva. La capitolul de “pentru suflet” este bine sa mergeti pe principii: 1 sau 2 produse si atat. Nu as merge pe renuntare totala pentru ca ne frustram si mancarea nu este facuta sa ne ajute sa facem nevroze ci sa fim sanatosi si satui. Trebui noi sa aflam care ne sunt limitele si sa facem pace cu noi, atat.
 
Cam astea ar fi in mare cumparaturile care sa-ti asigure ca ai destul pentru Mic dejun-Pranz-Cina si gustarea de fructe. Nu am mai enumerat din cele pe care le cumperi o data pe luna si iti ajung mai mult timp: orez integral/paste integrale/naut/linte/fasole/condimente de calitate/uleiuri.
 
Nu as cumpara niciodata urmatoarele: dressinguri de salata gata facute; paste de tot soiul la tub; pateuri de post cu primul ingredient apa si al doilea ulei si faina; pateuri de bibilica la care primul ingredient este carne de porc; salamuri si mezeluri cu dextroza , amidon, faina de soia si nitriti si in general 3 randuri de ingrediente pe eticheta; cascavaluri ieftine pentru ca sunt facute din ulei, faina si dumnezeustiece; foietaje de bagat la cuptor pentru weekenduri lenese (de ce sa-mi bat joc de mine in wkd ca Luni dimineata tot pe mine o sa ma vad in oglinda?); chipsuri si popcorn gata facut; paine alba de 1 ron; sucuri de tot soiul.
 
Haideti ca se face seara si va tin din treaba. Va descurcati voi si sa stiti ca daca ma intalniti in supermarket va puteti uita fara jena in cosul meu de cumparaturi, n-am nimic de ascuns, nu trebuie sa fiti jenati. Eu stiu sigur ca o sa uit pe furis (chipurile) intr-al vostru. De curiozitate si drag numa’.
 
Va multumesc din suflet pentru toata dragostea cu care ma inconjurati. Sunteti extraordinari , oamenii mei dragi cu ochi de caprioara si povesti de luptatori!
Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s